Fagdidaktikk for SRLE (Heftet)

Barnehagens fagområder, kunnskapsgrunnlag og arbeidsmåter

Forfatter:

Kirsten Johansen Horrigmo og Kristine Toft Rosland (red.)

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2021
Antall sider: 264
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202651510
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Samfunnsfag , KRLE , Grunnskole , Etikk, religion og filosofi , Samfunn, religion, livssyn og etikk , Barnehagelærerutdanning og Lærerutdanning
Fag: Etikk, religion og filosofi, KRLE, Lærerutdanning, Samfunn, religion, livssyn og etikk, Samfunnsfag
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Fagdidaktikk for SRLE

I denne boka drøftes fagdidaktiske spørsmålsstillinger knyttet til kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk (SRLE) i barnehagelærerutdanningen. Sentrale forskere på barnehagefeltet utvikler en kunnskapsplattform for fagdidaktikk tilknyttet kunnskapsområdet og barnehagens fagområder Nærmiljø og samfunn og Etikk, religion og filosofi.

Fagdidaktikk for SRLE er tredelt. Første del inneholder studier som analyserer barnehagens og barnehagelærerutdanningens styringsdokumenter og diskuterer rammene disse legger for fagdidaktikken. Andre del viser hvordan organisasjonsforståelse og ledelse får betydning for fagdidaktiske valg og begrunnelser. Tredje del retter seg mot drøftinger av fagområdenes kunnskapsmessige innhold med utgangspunkt i empiriske studier og teoretiske drøftinger. Boka er fagfellevurdert og bidrar med ny kunnskap og innsikt til det didaktiske fag- og forskermiljøet i SRLE.

Boka henvender seg til forskere, utdannere, barnehagelærerstudenter og barnehagelærere. Den er også aktuell for kunnskapsområdet Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (LSU), styrerutdanningene og Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehage (Rekom).

Til toppen

Andre aktuelle titler

Forfatter(e)

Kirsten Johnsen Horrigmo er førstelektor i samfunnsfagdidaktikk ved Universitet i Agder og underviser i SRLE. Horrigmo er særlig interessert i hvilken betydning sted og lokalsamfunn kan ha i utdanningssammenheng. Hun har publisert flere bøker og vitenskapelige artikler.

Kristine Toft Rosland er førstelektor i KRLE ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun har lang undervisningserfaring fra Grunnskole- (GLU) og Barnehagelærerutdanning (BLU), og forskningen hennes er særlig rettet mot religionsdidaktikk for barnehagen.

Ingunn Aadland er rådgjevar på IKO- Kirkelig pedagogisk senter og førsteamanuensis II i bibelfag ved MF vitenskapelig høyskole. Forskinga hennar er særleg retta mot Det gamle testamente og Bibelresepsjon.

Yvonne Bakken er høgskulelektor ved Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag ved Høgskulen på Vestlandet. Bakken er tilknyttet barnehagelærerutdanningen og er utdannet førskolelærer og sosialantropolog. Forskningsinteresser er samfunnsfagdidaktikk, flerkulturelt mangfold og utdanning for bærekraft.

Kjetil Børhaug er statsvitar med hovudfag i administrasjon og organisasjonsvitskap. Han disputerte ved UiB på ei avhandling om utdanning og politisk sosialisering i 2007. Børhaug er tilknytta Institutt for administrasjon og organisasjonsvitskap ved UiB som professor i samfunnsfagsdidaktikk. Forskingsfelta til Børhaug er for det fyrste knytt til fagdidaktikk, med særleg vekt på samfunnsfaget som politisk sosialisering, og for det andre, styring, organisering og leiing i barnehagesektoren. Han har vore med på fleire NFR-prosjekt på dette feltet, og han leier ekspertgruppa som utgreier barnehagelærarane som profesjon. Frå 2018 er Børhaug med i evalueringa av implementeringa av rammeplanen for barnehagen.

Ole Henrik Borchgrevink Hansen er førstelektor ved Høgskolen i Østfold, der han bl.a. underviser i KRLE på lærerutdanningen. Hans doktoravhandling dreier seg om toleranse og autonomi i skolen. Hans forskningsinteresser er knyttet til etiske, menneskerettslige, politiske og didaktiske problemstillinger i den offentlige skolen i flerkulturelle samfunn. Han har også jobbet flere år i videregående skole.

Kari-Mette Walmann Hidle er førsteamanuensis i samfunnsfagdidaktikk ved Universitetet i Agder og underviser i barnehage- og lærerutdanningene. Hidle forsker på samfunnsfagdidaktiske tema og er særlig interessert i menneskerettsopplæring og andre spørsmål knyttet til mangfold, identitet og tilhørighet.

Ragnhild Laird Iversen er stipendiat ved Institutt for kultur, religion og samfunnsfag ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun underviser i barnehage- og grunnskolelærerutdanningen og forsker på religion i barnehagen. Iversen driver nettstedet www.religionsundervisning.no.

Hilde Drivenes Johannessen er førstebibliotekar og instituttleder for Institutt for sosiologi og sosialt arbeid ved Universitetet i Agder. Johannessen er utdannet litteratur- og religionsviter og har publisert forskning innen informasjonskompetanse, forskningsstøtte og knowledge management.

Kari Krogstad er førstelektor ved Institutt for kultur, religion og samfunnsfag, Fakultet for humaniora, idrett og utdanningsvitenskap ved Universitetet i Sørøst-Norge, og underviser på barnehage- og grunnskolelærerutdanningen. Hun forsker på temaer knyttet til didaktikk og religion i barnehage, grunnskole og styringsdokumenter for sektoren.

Ingunn Vines Kvamme er universitetslektor ved Institutt for sosiologi og sosialt arbeid, Universitetet i Agder.

Birgitte Ljunggren er førsteamanuensis i samfunnsfag ved DMMH. Ljunggren har lang erfaring som oppdragsforsker og er spesielt interessert i tema barnehageledelse, organisering, styring samt kjønnsperspektiv på organisasjoner. Hun underviser på flere emner i master i barnehageledelse.

Kari Hoås Moen er cand.polit. med hovedfag i sosiologi og dosent i samfunnsfag ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH). Hun har vært ansatt ved DMMH siden 1991. Hun er tilknyttet den nasjonale lederutdanningen for barnehagestyrere – styrerutdanningen i Midt-Norge ved DMMH og underviser på masterstudiet i barnehageledelse. Moen har deltatt i mange FOU-prosjekter innenfor barnehagefeltet og har utgitt en rekke bøker og forskningspublikasjoner.

Anne Myrstad er førstelektor ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk, UiT – Norges arktiske universitet. Myrstad arbeider blant annet med problemstillinger knyttet til kulturforståelser, stedsbaserte læringsprosesser samt urfolkpedagogikk i barnehage og utdanning.

Arnt Nordli er høyskolelektor i samfunnsfag ved DMMH. Forskningsinteresser er samfunnsfagsdidaktikk, ledelse og spørsmål om kjønn i barnehagen.

Ellen K. Nyhus er professor ved Institutt for Strategi og Ledelse, Handelshøyskolen ved UiA. Hun forsker på individers økonomiske beslutninger gjennom livsløpet fra et økonomisk psykologisk/atferdsøkonomisk perspektiv.

Vemund Ruud er rådgiver for høyere utdanning, Ungt entreprenørskap Agder. Sammen med utdanningssystemet, næringslivet og andre aktører, jobber Ungt entreprenørskap Agder for å utvikle barn og unges kreativitet, skaperglede og tro på seg selv.

Per Einar Sæbbe er førsteamanuensis ved Institutt for barnehagelærerutdanning, Universitetet i Stavanger. Han er utdannet barnehagelærer og underviser i SRLE. Sæbbe er opptatt av barnehagelærernes arbeidsmåter, både hvordan dette arbeidet foregår og hva disse uformelle og komplekse måtene å gjøre barnehageundervisning skal omtales som.

Anne Brita Thorød er dosent emerita i psykisk helsearbeid/psykososial helse ved Universitetet i Agder og cand.polit i sosialt arbeid. Hun har variert praksiserfaring innen sosialt og psykososialt arbeid, med hovedvekt på arbeid med barn og unge. Thorøds forskningsfelt er barnefattigdom, psykisk helse og antrozoologi.

Irene Trysnes (PhD) er førsteamanuensis i samfunnsfagsdidaktikk ved fakultet for samfunnsvitenskap ved Universitetet i Agder. Hennes forskningsområde er innenfor religionssosiologi og samfunnsfagsdidaktikk. Hun har tidligere forsket på ungdom og festivalreligiøsitet, unge alternativt religiøse og kristne ungdomsmiljøer.