Entreprenørskap og ledelse i media (Heftet)

Forfatter:

Robert W. Vaagan og Jens Barland (red.)

Legg i ønskeliste

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2015
Antall sider: 384
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202447823
Kategori: Journalistikk , IJ-forlaget , Organisasjon og ledelse , Mediefag og Innovasjon
Fag: IJ-forlaget, Innovasjon, Journalistikk, Mediefag, Organisasjon og ledelse
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Entreprenørskap og ledelse i media

Dette er en aktuell og viktig bok for unge som vil inn i en mediebransje i rivende utvikling. Nye medier krever ny tenkning rundt utdanningene innen mediefag. Tradisjonelt har det handlet om journalistikk og kommunikasjon. Nå viser erfaringene at hverdagene handler vel så mye om forretningsutvikling, innovasjon og kontinuerlige omstillinger.

For mange som vil inn i denne bransjen, vil det blant annet bety gründervirksomhet. Og det er her boka er et viktig bidrag. Den byr på forskning om og eksempler på hvor utviklingen tar oss hen; om endret mediebruk, om trender i ledelse av virksomheter relatert til nye og gamle medier, og den handler om entreprenørskap.

Entreprenørskap og ledelse i media er skrevet ut fra norske forhold, og er innrettet både mot dem som jobber i mediebransjen og mot akademikere og studenter innen dette feltet.

Til toppen

Andre aktuelle titler

Innholdsfortegnelse
Anmeldelser av Entreprenørskap og ledelse i media
«Mediene vil bli utfordret av noen vi ennå ikke har hørt om». Les blogginnlegg om lanseringen.blog.hig.no, 13. februar 2015Les hele anmeldelsen
«Denne boken samler mye forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om entreprenørskap og innovasjon i norske medier i årene etter at finans- og mediekrise slo sterkt inn. Den gir løfterike eksempler på at det er mulig å skape medievirksomhet også utenfor de etablerte mediehusene.»Jo Bech-Karlsen, Norsk medietidsskrift 1/2016Les hele anmeldelsen

Til toppen

Forfatter(e)
Jens Barland er førsteamanuensis i medieledelse og innovasjon ved NTNU. Hans doktorgrad omhandler skjæringspunktet mellom journalistikken og det kommersielle, med eksempler fra VG og Aftonbladet. Hans spesialfelt er forretningsutvikling i redaksjonelle medier og digital publisering.
Robert W. Vaagan (f. 1953) er dr.philos. og jobber som førsteamanuensis ved Institutt for journalistikk og mediefag, Høgskolen i Oslo og Akershus. Han har mangeårig og variert yrkesbakgrunn fra offentlig og privat sektor i Norge og fra internasjonal virksomhet. Vaagan underviser og forsker særlig innen informasjon og kommunikasjon og medieentreprenørskap, blant annet med fokus på samarbeid mellom utdanning og arbeidsliv.

Jon Petter Evensen (f. 1968) er høgskolelektor ved bachelorstudiet i fotojournalistikk, Institutt for journalistikk og mediefag, Høgskolen i Oslo og Akershus. Han har bakgrunn som fotojournalist, blant annet fra Aftenposten.

Arne H. Krumsvik, ph.d., er instituttleder ved Institutt for medier og kommunikasjon, Universitetet i Oslo.
Carsten Ohlmann er førsteamanuensis og fagkoordinator ved bachelorstudiet i medier og kommunikasjon på Høgskolen i Oslo og Akershus, hvor han underviser i mediedidaktikk, film og populærkultur på Institutt for journalistikk og mediefag. Han har tidligere vært lektor i dansk ved Universitetet i Helsingfors, skjønnlitterær oversetter og i mange år vært knyttet til lærerutdanningen i
Norge. Ohlmann er styremedlem i Mediepedagogene og med i redaksjonen av tidsskriftet [tilt].
Ragnhild Kr. Olsen (f. 1970) er førstelektor ved Institutt for journalistikk og mediefag, Høgskolen i Oslo og Akershus. Hun er utdannet cand.polit. med hovedfag i medievitenskap fra Universitetet i Oslo i 1996 og har bakgrunn blant annet som journalist i Moss Avis og Aftenposten og som analysesjef i Amedia.
Rune Ottosen (f. 1950) er professor i journalistikk ved Institutt for journalistikk og mediefag, Høgskolen i Oslo og Akershus. Han er utdannet journalist og statsviter fra Universitetet i Oslo, og har et omfattende forfatterskap med krigsjournalistikk og pressehistorie som spesialområde.