Spansk ordbok
Spansk-norsk/norsk-spansk
Cosmes-Cuesta, Baggethun, Hansen, Sundby, Svenkerud og Vázquez-Larruscain
Forfatter: | Elisa Bernáldez , Gabriele Leguina-Morel , Maritza Del Carmen Vargas og Eli-Marie Drange |
Innbinding: | Fleksibind |
Utgivelsesår: | 2021 |
Antall sider: | 272 |
Forlag: | Cappelen Damm |
Språk/målform: | Bokmål |
ISBN: | 9788202636876 |
Kategori: | Spansk 2 |
Læreplan: | Fagfornyelsen |
Fag: | Spansk 2 |
Nivå: | Vg2 |
Komponent: | Alt-i-ett-bok |
Encuentros 2 inneholder nye temaer og spennende tekster som videreutvikler elevens interkulturelle kompetanse. Eleven tar språket i bruk fra begynnelsen, og alle skal oppleve mestring. Encuentros er et læreverk for spansk II, skrevet for fagfornyelsen (LK20) og læreplanen i fremmedspråk nivå 2.
Encuentros 2 bygger på grammatikk og temaer som ble gjennomgått i Encuentros 1, og legger dermed godt til rette for dybdelæring. I Encuentros 2 er flerspråklighet fortsatt et gjennomgående element, med enda flere aktiviteter knyttet til å aktivisere elevens språkkunnskaper. Eleven oppfordres til å bruke egne kulturelle og språklige erfaringer – også for å se sin egen kultur i et nytt perspektiv. Gjennom ulike vinklinger oppnås dybdelæring.
Encuentros 2 videreutvikler elevenes interkulturelle kompetanse gjennom temaene som tas opp. Demokrati og medborgerskap bearbeides grundig, og gjennom tekstene og aktivitetene får eleven et autentisk bilde av møter mellom folk og av møter med kultur, historie, levesett og tenkemåte i en verden som er i stadig utvikling. Alle leksjoner har fordypningsoppgaver knyttet til det tverrfaglige temaet.
Kjerneelementet kommunikasjon er bærende i Encuentros, og tekstene i Encuentros 2 har et autentisk og variert språk som er naturlig å bruke i møte med den spanskspråklige verden. Tekstene er av ulik vanskelighetsgrad, men utformet slik at alle elever kan få utbytte av dem. Det er lagt vekt på utvikling av elevens ordforråd i tekster og oppgaver. Muntlige aktiviteter, som samarbeids- og lytteoppgaver er et fast element i alle leksjoner, og bidrar til at elevene kan ta i bruk et stadig rikere språk.
Grammatikken i Encuentros 2 bidrar også til dybdelæring, siden elevene i stor grad vil møte grammatiske temaer de allerede har blitt kjent med i Encuentros 1, men i nye kontekster. Gjennom ulik tilnærming til ett og samme tema vil elevene oppleve en dypere forståelse av språket og større grad av mestring. Noe som er nytt for elevene er bruk av imperativ og preteritum perfektum. I tillegg vil de elevene som er klare for det, bli presentert for futuro simple, condicional og subjuntivo. Grammatikken er allikevel ikke avgjørende for å kunne jobbe med alle leksjoner og alle, uavhengig av nivå, skal kunne oppleve progresjon. For at læreren skal kunne differensiere og tilpasse undervisningen til enkeltelevens behov, inneholder både bok og nettsted oppgaver tilpasset alle nivåer.
Encuentros Elev- og lærernettsted gir gode pedagogiske muligheter. På Encuentros Elevnettsted finnes et stort antall lytteoppgaver, aktiviteter og grammatikkoppgaver for å gi tilstrekkelig øving for alle. Nettstedet inkluderer også en tospråklig digital ordbok – Cappelen Damms Spansk ordbok og grammatikk- og øvingsnettstedet Språkporten spansk. Innleste tekster fra leksjonene er tilgjengelig på Encuentros Elevnettsted Pluss. Encuentros Lærernettsted inneholder veiledning, årsplaner og ekstra materiell.
Encuentros Elev- og lærernettsted gir muligheter for kommunikasjon mellom lærer og elev, prosessorientert skriving der eleven kan levere skriveoppgaver til læreren, som kan rette og returnere til eleven. Læreren får god oversikt over elevens og gruppas aktivitet og progresjon, og kan tildele oppgaver til den enkelte etter behov. Du finner Encuentros Elev- og lærernettsted på encuentros.cdu.no
Encuentros 2 i digital utgave er et læremiddel med en helhetlig og pedagogisk gjennomarbeidet framstilling av faget. Læreboka finnes i to digitale formater: Encuentros 2 (2021) Unibok og Encuentros 2 (2021) Brettbok. Unibok-utgaven har innlest læreboktekst, ordbok og en rekke nyttige studieverktøy som øker leseforståelsen.
Encuentros fremstår som et gjennomført, oppdatert og moderne læreverk som møter kravene i fagfornyelsen.
Forfatterteamet utfyller hverandre både faglig, erfaringsmessig og med sine forskjellige bakgrunner. Alle er erfarne spansklærere og er engasjerte formidlere av språket og kunnskap om den spansktalende verden.
Encuentros 1 (LK20) | |||
Bokmål | Fleksibind | 2020 | |
Encuentros 1 Brettbok (LK20) | |||
Bokmål/Nynorsk | Nettsted | 2020 | |
Encuentros 2 (LK20) | |||
Nynorsk | Fleksibind | 2021 | |
Encuentros 2 Unibok (LK20) | |||
Bokmål | Nettsted | 2021 | |
Encuentros 2 Brettbok (LK20) | |||
Bokmål/Nynorsk | Nettsted | 2021 |
Spansk-norsk/norsk-spansk
Cosmes-Cuesta, Baggethun, Hansen, Sundby, Svenkerud og Vázquez-Larruscain
Aquí la opinión sobre Encuentros 2 de Eugenia Muñoz, escritora del poema Extranjeros que aparece en el capitulo 7:
Muchas gracias por enviarme el material del libro y el capítulo donde se encuentra mi poema. Me alegra mucho verlo formando parte de un tema tan importante puesto que soy inmigrante también. La fotografía sobre la cual está el poema está muy apropiada para el tema que quise expresar en el.
Mis felicitaciones a las autoras, diseñadores y a todas las personas que participaron en la elaboración del libro. A continuación expongo algunos de todos los aspectos que encontré sobresalientes:
La presentación variada de los temas migratorios incluye inmigrantes de diversos países y edades.
Excelentes las historias, entrevistas y fotografías de la vida real, lo cual acerca mas a los estudiantes de español a los inmigrantes como seres humanos.
La brevedad o concisión en la explicación de los conceptos y de la gramática resultan muy efectivos para captar de manera mas eficaz la atención de los estudiantes.
La aplicación o ejercitación de las habilidades comunicativas de acuerdo a los conceptos aprendidos. Incluyendo la traducción para el uso del vocabulario puente entre las dos lenguas.
Y sobre todo, me parece muy efectivo el llevar a los estudiantes a reflexionar o pensar sobre las circunstancias vitales de los inmigrantes y a comparar las dos culturas.
Lo cual pienso que deja en los estudiantes además del conocimiento, la predisposición a una mentalidad abierta, inclusiva, reflexiva acerca de los inmigrantes proporcionando sentimientos de solidaridad y entendimiento. Además de despertar en ellos la curiosidad o deseo de cruzar las fronteras de países hispanos para ir al encuentro con sus gentes, culturas, ciudades etc. y así mismo los estudiantes noruegos puedan hacer, lo que les digo a mis estudiantes norteamericanos cuando van a ir por la primera vez a un país extranjero: "Vayan con un ojo cerrado para no impactarse con las diferencias que naturalmente les van a parecer extrañas y con el otro ojo bien abierto para disfrutar plenamente todo aquello que es nuevo y placentero para ustedes".
Eugenia Muñoz, Colombia. PhD. University of Virginia. Professor of Spanish, at Virginia Commonwealth University.
Literary criticism. Books: Novelización y Parodia en obras de Gabriel García Márquez, Rafael Humberto Moreno Durán, Fanny Buitrago y Jorge Eliécer Pardo, Editorial Pijao, Bogotá.
Awards: 2011 BEST of FLAVA for her teaching method, developed in her textbook Lectura de textos. Análisis e Interpretación. Pearson, 2012. Second place for Best Educational Book at the International Latino Book Award 2013.
Eugenia Muñoz, E-post til forlaget