Elevmangfold i skolen 1-7 (Heftet)

Serie: Pedagogikk og elevkunnskap 

Forfatter:

May Britt Postholm, Elaine Munthe, Peder Haug og Rune Johan Krumsvik (red.)

Forfatter: , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2011
Antall sider: 272
Forlag: Høyskoleforlaget
Språk/målform: Bokmål
Serie:
ISBN: 9788276348866
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Pedagogikk og elevkunnskap , Pedagogikk og Lærerutdanning
Fag: Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Elevmangfold i skolen 1-7
Elevmangfold i skolen 1-7 er skrevet for lærerstudenter som skal få en utdanning tilpasset 1-7 trinn i skolen. Boken retter oppmerksomheten mot elever i all deres mangfold. Elever i 1-7 trinn opplever overgang fra barnehage til skole og fra barneskole til ungdomsskole. De skal lære å være elever samtidig som de skal være venner og utvikle relasjoner med mange jevnaldrende og voksne med samme etniske bakgrunn og språk eller forskjellige. Elevers utvikling fra 5 år til 13 år er et viktig tema i boken. Deres psykiske velvære og livsverden med positive og negative opplevelser har betydning for muligheter til læring individuelt og i fellesskap. Barns seksualitet og barns kjønn blir satt inn i skoleperspektiv, med viktig kunnskap for vordende og kvalifiserte lærere. Anerkjente forskere har skrevet bidragene til denne boken. I kapitlene presenteres praksiseksempler som er relevante for trinnene som utdanningen kvalifiserer for.

Til toppen

Andre aktuelle titler

Forfatter(e)

Peder Haug er professor i pedagogikk ved Høgskulen i Volda. Han har hatt lengre engasjement ved Møreforsking Volda, Norsk senter for barneforskning, NTNU i Trondheim, universitetene i Stavanger og Uppsala og i Norges forskningsråd. Haug har ledet en rekke forskningsprosjekter som har studert arbeidet i skolen og har skrevet bøker og artikler med tema fra barnehage, skole og lærerutdanning. En sterk faglig interesse har vært studier av reformer, i de siste årene knyttet til vilkårene for elever som strever i skolen.

Rune Johan Krumsvik er professor (dr.philos.) i pedagogikk ved Universitetet i Bergen og professor II ved Høgskulen i Volda. Krumsvik har vært instituttleder ved Institutt for pedagogikk ved UiB (2010–2017) og er nå forskningsgruppeleder for forskningsgruppen Digitale læringsfelleskap ved Institutt for pedagogikk ved UiB. Krumsvik er også faglig leder for forskerskolen Western Norway Graduate School of Educational Research II (WNGER II) og redaktør for det vitenskapelige tidsskriftet Nordic Journal of Digital Literacy. Han har publisert en rekke bøker og vitenskapelige artikler innen pedagogikk, digital kompetanse, klasseledelse, IKT og læring både nasjonalt og internasjonalt.

Elaine Munthe, dr.polit., er professor i pedagogikk og dekan ved Universitetet i Stavanger, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora. Hennes forskningsfelter (1) læreres arbeid i undervisning, (2) lærersamarbeid, læreres læring og skoleutvikling (f.eks. gjennom bruk av Lesson Study), og (3) kvalifisering til læreryrket. Hun har ledet evaluering av grunnskolelærerutdanning i Norge og i Danmark, har vært programstyremedlem og leder av flere forskningsprogrammer i Forskningsrådet og er nå leder av programstyret for Evaluering av fagfornyelsen ved Utdanningsdirektoratet.

May Britt Postholm er professor ved NTNU, Institutt for lærerutdanning. Med sin utdanning som lærer og sin undervisningserfaring fra ungdomstrinnet er Postholms interessefelt hovedsakelig rettet mot tre områder: utdanningsforskning, kvalitativ forskningsmetode og forsknings- og utviklingsarbeid (FoUarbeid). Postholm har publisert bøker og en rekke artikler som omhandler undervisning og læring, både nasjonalt og internasjonalt, og flere metodebøker som omhandler kvalitativ metode og FoU-arbeid. Hun har metodeundervisning på bachelor-, master- og doktorgradsnivå.

Øyvind Kvello har hovedfag i pedagogikk og doktorgrad i utviklingspsykologi, i tillegg til videreutdanning i familieterapi og kognitiv atferdsmodifikasjon. Han har vært ansatt som terapeut i ulike deler av hjelpeapparatet, og er nå førsteamanuensis i utviklingspsykologi ved NTNU, Psykologisk institutt. Forskningsområdene er barns psykiske helse, samspill, omsorgssvikt og mishandling.
Magne Raundalen er kjent for et bredt publikum som barne- og krisepsykolog. Først tilknyttet Universitetet i Oslo, deretter Universitet i Bergen (1975-90), siden 1990 ved Senter for Krisepsykologi. Han ledet Raundalenutvalget (2012) og har skrevet en rekke bøker blant annet Det viktigste i barne­oppdragelsen (1995) og bøkene Krisepedagogikk og Kan vi snakke med barn om alt? har han skrevet sammen med Jon-Håkon Schultz (2006). For sitt arbeid for barns beste har han fått en rekke priser, og han ble i år 2000 utnevnt til Kommandør av St. Olavs Orden.
Åse Røthing er professor ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Hun arbeider med spørsmål knyttet til kritiske og interseksjonelle perspektiver på mangfold i skole og utdanning.
Jon-Håkon Schultz har doktorgrad i spesialpedagogikk innen temaet ungdom og psykososiale problemer. Han har skrevet lærebøker om tilpasset opplæring, blant annet Ingen ut av rekka går(2008). Han har vært leder av PP-tjenestens kriseteam i Oslo og har siden år 2000 samarbeidet med Magne Raundalen om klinisk arbeid med elever som har opplevd krig i Uganda og Gaza. Han er ansatt ved Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress, NKVTS og ved Universitetet i Tromsø. Han forsker nå på krisehåndtering innenfor en pedagogisk kontekst.

Geir Winje er dosent ved Universitetet i Sørøst-Norge, der han arbeider ved lærerutdanningene. Han arbeider mye med religionsfaglige problemstillinger og er særlig opptatt av religionsundervisning, religiøs kunst og moderne religiøsitet. Winje har publisert flere artikler og bøker på disse fagområdene.

Bøker i serien