Eldst i barnehagen og yngst i skolen
– om lek, læring og overganger
Ingeborg Tveter Thoresen og Sigurd Aukland
Forfatter: | Tuva Schanke og Maria Øksnes |
Innbinding: | Heftet |
Utgivelsesår: | 2023 |
Antall sider: | 256 |
Forlag: | Cappelen Damm Akademisk |
Språk/målform: | Bokmål |
Serie: | Barndom i barnehagen |
ISBN: | 9788202759728 |
Kategori: | Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid , Pedagogikk og lærerutdanning , Barns utvikling, lek og læring og Barnehagelærerutdanning |
Fag: | Barns utvikling, lek og læring, Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid |
Nivå: | Akademisk |
Overgangen fra å være eldst i barnehagen til å bli yngst i skolen involverer mange aktører som kan ha motstridende forventninger til hverandre. Boken Eldst løfter frem ny forskning som bygger på ulike perspektiver og synliggjør forventinger til denne overgangen.
Barnets perspektiv er et sentralt omdreiningspunkt i boken. Men også barnehage- og skolepersonalets, samt foresattes forståelse av overgangen kan bidra til viktig kunnskap for å møte utfordringene som utspiller seg i praksis omkring overgangen.
Eldst er en antologi med kapittelbidrag fra forskere i Norden og femte bok i bokserien Barndom i barnehagen. Artiklene tar del i den pågående utviklingen av ny innsikt i hva det betyr å være eldst i barnehagen, i spenningen mellom å få være barn og å forberedes til å bli skolelev. Forskningen springer ut av forskjellige forskningstradisjoner innenfor samfunnsvitenskap og humaniora. Den er både konstruktiv og kritisk og henvender seg til forskere med interesse for barn og barndom.
– om lek, læring og overganger
Ingeborg Tveter Thoresen og Sigurd Aukland