Didaktiske utfordringer i kroppsøving (Heftet)

Forfatter:

Erlend Ellefsen Vinje (red.)

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2021
Antall sider: 230
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202675288
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Kroppsøving og Lærerutdanning
Fag: Kroppsøving
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Didaktiske utfordringer i kroppsøving

I Didaktiske utfordringer i kroppsøving presenteres problemstillinger som etter innføringen av fagfornyelsen har spesiell relevans i kroppsøvingsfaget. Forfatterne drøfter ulike sider ved lærerens undervisnings- og vurderingspraksis i faget.

Den første av bokas tre deler utforsker ulike sider ved sammenhengen mellom fagfornyelsen og hvordan faget nå kan forstås, oppleves, legitimeres og tilrettelegges for. I del 2 blir de overordnede temaene elevenes livsmestring og elevenes dannelse diskutert i en kroppsøvingsfaglig kontekst. I den siste delen vendes blikket fremover. To kapitler utfordrer på hver sin måte etablert praksis med tanke på karaktersetting i faget. Avslutningskapitlet presenterer og diskuterer modellbasert praksis som en mulig løsning på mange av de utfordringene som tidligere har blitt skissert i boka.

Didaktiske utfordringer i kroppsøving bidrar med ny kunnskap og innsikt til det kroppsøvingsdidaktiske fag- og forskermiljøet. Boka henvender seg til forskere, lærerutdannere, studenter og lærere.

Til toppen

Andre aktuelle titler

Forfatter(e)

Erlend Ellefsen Vinje (f. 1976) jobber som dosent ved Universitetet i Sørøst-Norge, der både forsknings- og undervisningsarbeid knyttes til fagområdene kroppsøving og pedagogikk. Han har også en bistilling ved OsloMet knyttet til de samme fagområdene. Vinje har syv års erfaring som lektor i grunnskolen og har undervist i blant annet kroppsøving på både barne- og ungdomstrinn. Vinje har en doktorgrad fra Aalborg Universitet og ph.d.-programmet «Utdannelse, læring og filosofi» og hovedfag i idrettsfilosofi fra Norges idrettshøgskole. Han har tidligere vært redaktør for de vitenskapelige antologiene Kroppsøvingsdidaktiske utfordringer og Fremtidens kroppsøvingslærer (Cappelen Damm Akademisk). Han har skrevet flere bøker, vitenskapelige artikler og står bak ulike læremidler i kroppsøvingsfaget, både trykte og digitale.

Joar Skrede er sosiolog (ph.d.) og forsker I ved Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU). Skrede har solid erfaring med publisering av vitenskapelige arbeider – nasjonalt og internasjonalt. Han er spesialisert innen kvalitative forskningsmetoder, kritisk diskursanalyse og sosialsemiotikk.

Jens E. Birch (f. 1972) jobber som førsteamanuensis ved OsloMet, seksjon for kroppsøving. Han har hovedfag i filosofi fra Universitetet i Oslo og en doktorgrad fra Norges idrettshøgskole. Birch har jobbet som kroppsøvingslærer i flere år ved videregående skoler. Hans forskningsområder retter seg først og fremst mot koblingen mellom bevissthetsfilosofi og nevrovitenskap på den ene siden og pedagogikk, læring og ferdighetsutvikling på den andre.

Steinar Brattenborg (f. 1967) jobber som universitetslektor i kroppsøving og idrett ved OsloMet. Han har også jobbet flere år som studieleder ved samme institusjon. I tillegg har han jobbet to år som lærer i grunnskolen. Brattenborg har arbeidet med problemstillinger rundt vurdering i kroppsøving siden han fullførte sitt hovedfag som omhandlet dette temaet, og fram til i dag. Dette har blant annet kommet til uttrykk i et tidligere antologibidrag og i boka Innføring i kroppsøvingsdidaktikk (Cappelen Damm Akademisk), der han er forfatter. Brattenborg har også bidratt til utvikling av flere digitale læremidler i kroppsøving.

Berit Engebretsen (f. 1957) er nå pensjonert. Hun var tidligere høgskole-/universitetslektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus / OsloMet i flere år, der spesialområdene var profesjonsfag med vekt på varierte praktiske aktiviteter og friluftsliv. Hun har en cand.mag.-grad fra Universitetet i Oslo med fagene pedagogikk, psykologi og kriminologi. Videre har hun fire års utdannelse fra Norges idrettshøgskole som innbefatter hovedfag i idrettsvitenskap. Hun har over 30 års undervisningserfaring i idrett, kroppsøving og friluftsliv fra folkehøgskole og Høgskolen i Oslo og Akershus / OsloMet – storbyuniversitetet. Sammen med Steinar Brattenborg har Engebretsen skrevet boka Innføring i kroppsøvingsdidaktikk (Cappelen Damm Akademisk) og hun har erfaring fra vitenskapelig publisering i både tidsskrifter og antologier.

Ingvild Kvikstad (f. 1958) er førstelektor ved OsloMet, der både undervisning og forskning er knyttet til kroppsøving, motorikk og didaktikk. Hun er utdannet allmennlærer og har hovedfag fra Norges idrettshøgskole. Hun har bred undervisningserfaring med særlig fokus på friluftsliv og ski. Kvikstad har skrevet læreverk i kroppsøving for videregående skole og kapitler i flere vitenskapelige antologier innenfor didaktikk.

Rein Magnus Jensen er førstelektor ved OsloMet – Storbyuniversitetet og underviser i ulike temaer, som treningslære, ski, ballspill og friluftsliv. Jensen har utdanning innen idrett, friluftsliv og idrettspsykologi og har undervisningserfaring fra både grunnskole og videregående skole. Han har jobbet innen høyere utdanning siden 2005. De siste årene har Jensen blant annet forsket på studentenes erfaringer med friluftslivsundervisningen i faglærerutdanningen.

Vegard Aaring (f.1985) er ansatt som universitetslektor ved OsloMet. Han er utdannet allmennlærer med mastergrad i idrettsvitenskap og kroppsøving og har mange års undervisningserfaring fra både grunnskole, videregående skole og høyskole-/universitetssektoren. Hans spesialområder er kroppsøvingsdidaktikk, bevegelseslære samt fysiologi og anatomi i skolekontekst.

Fredrik Lie Haugen (f. 1989) er universitetslektor ved Universitetet i Sørøst-Norge. Arbeidsoppgavene er knyttet til kroppsøving på grunnskolelærerutdanningen og bachelorutdanningen i fysisk aktivitet, ernæring og helse. Han har tidligere arbeidserfaring fra ungdomsskole og videregående skole og har vært involvert i ulike forskningsprosjekter rettet mot trening og helse. Haugen har mastergrad i fysiologi, og hans ytterligere spesialområder er treningslære, didaktikk og folkehelse.

Mats Hordvik (f. 1986) er førsteamanuensis på Institutt for lærerutdanning og friluftslivstudier ved Norges Idrettshøgskole. Før han tok sin doktorgrad jobbet han som kroppsøvings- og idrettsfagslærer i videregående skole. Hordviks undervisnings- og forskningsinteresser dreier seg om didaktikk og pedagogikk i høyere utdanning, lærerutdanning og kroppsøving. Han er spesielt interessert i praksisnær forskning hvor han er opptatt av å knytte sammen undervisning, forskning og utvikling.