Didaktikk (Heftet)

Nye teoretiske perspektiver på undervisning

Forfatter:

Jorunn H. Midtsundstad og Ilmi Willbergh (red.)

Legg i ønskeliste

Forfatter: , , , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2010
Antall sider: 252
Forlag: Cappelen Damm
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202322311
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Norsk , Norsk , Pedagogikk og elevkunnskap , Pedagogikk og Lærerutdanning
Fag: Norsk, Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap
Nivå: 1. trinn, 10. trinn, 2. trinn, 3. trinn, 4. trinn, 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn, 8. trinn, 9. trinn, Akademisk, Vg1, Vg2, Vg3, Yrkesfag Vg1, Yrkesfag Vg2, Yrkesfag Vg3 påbygging
Komponent: Pedagogisk litteratur
Om utgivelsen Didaktikk
Å undervise er en usikker og vanskelig aktivitet, men forfatterne av denne boka ønsker å åpne opp for nye måter å forstå undervisning på. Ved å gi leseren en grunnleggende innsikt i didaktikk og spesielt i den tyske didaktikktradisjonen viser de hvordan man kan se seg selv som lærer og forstå hva undervisning kan og ikke kan makte.

Til toppen

Andre aktuelle titler

Innholdsfortegnelse
Forfatter(e)
Stefan T. Hopmann er professor i historisk og komparativ skole- og danningsforskning ved Universitetet Wien, Østerrike.
Gjert Langfeldt har vært professor i didaktikk ved Universitetet i Agder, forskningsleder for lærerutdanningen som professor II ved Høgskolen i Sogn og Fjordane og Gjesteprofessor ved universitet i Wien og visiting Scholar ved universitetet i Oxford.
Innen didaktikkfeltet har Langfeldt bl.a. arbeidet med hvordan samfunnsmessige endringer slår inn i undervisningssektoren i form av endret styring og endrede krav til skoler og elever. Langfeldt har også arbeidet med ledelse innen utdanningsfeltet, og er nå i ferd med på å avslutte det NFR finansierte forskningsprosjektet "Lærende regioner" som undersøker betydningen av regionale forskjeller for å forstå forskjeller i elevprestasjoner. Langfeldt er emeritus siden september 2013.
Jorunn H. Midtsundstad er førsteamanuensis i pedagogikk ved institutt for pedagogikk ved Universitetet i Agder.
Tobias Werler er professor ved Seksjon for pedagogikk ved Høgskolen i Bergen.