Den intensive leseopplæringen (Ebok)

Dialog og mestring når lesingen har låst seg

Forfatter:

Bente E. Hagtvet, Jørgen Frost og Vigdis Refsahl

Forfatter: , og
Innbinding: Ebok
Utgivelsesår: 2019
Antall sider: 425
Kopibeskyttelse: Readium LCP
Filstørrelse: 5.66 MB
Filformat: PDF
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202633684
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Spesialpedagogikk , Norsk , Lese- og skriveopplæring , Pedagogikk og elevkunnskap og Lærerutdanning
Fag: Lese- og skriveopplæring, Norsk, Pedagogikk og elevkunnskap, Spesialpedagogikk
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Den intensive leseopplæringen

Her følger forfatterne tre sjetteklassinger gjennom tilpassede lesekurs på skolen. Elevene har brukt mesteparten av sin skoletid på å lære å lese, men likevel er utbyttet for dårlig i forhold til alderstrinn og elevenes øvrige evneprofil. Denne boka handler derfor om tilrettelegging og gjennomføring av pedagogiske snuoperasjoner når lesingen har låst seg.

Boka består av to hoveddeler: I første del gjennomgår forfatterne det teoretiske grunnlaget for gjennomføring av tiltakene. I andre del gjør de rede for tiltakenes innhold og gjennomføring i forhold til den praktiske virkeligheten. På ett nivå er dermed bokas hovedtema fortellingen om disse tre elevenes utviklings- og læringsprosesser; på et annet nivå er hovedtemaet å vise leserne hvordan de kan gjennomføre tilsvarende snuoperasjoner med forfatternes arbeidsmåter som modeller.

Boka henvender seg først og fremst til lærere, spesialpedagoger og medarbeidere innenfor den pedagogisk-psykologiske tjenesten.

E-boka tilsvarer 1. trykte utgave 2015.

Til toppen

Andre utgaver

Den intensive leseopplæringen
Bokmål Heftet 2015
Forfatter(e)

Jørgen Frost er utdannet lærer og skolepsykolog og har mye erfaring fra undervisning og rådgivning om elever med lese- og skrivevansker. Phd fra universitetet i København om betydning av språklig bevissthet og tidlig skriving for den første skriftspråklige utviklingen. Jobbet fra 1994-2007 på dysleksiseksjonen på Bredtvet kompetansesenter og fra 2007-2014 som professor på Institutt for spesialpedagogikk ved UiO. Forskningsfokus har vært forebygging og tidlig innsats for barn med lese- og skrivevansker samt vokabularets betydning for skriftspråklig utvikling.

Bente E. Hagtvet er er professor emerita i spesialpedagogikk ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Hagtvet har barns læring av språk i tale og skrift som overordnede forskningsfelt. Hun har særlig beskjeftiget seg med forsinket og avvikende språkutvikling og hvordan skriftspråklige nederlag kan forebygges i barnehagen og skolens begynneropplæring.

Vigdis Refsahl er seniorrådgiver i Statped sørøst. Hun er utdannet cand.paed. med fordypning i pedagogisk-psykologisk rådgiving og har arbeidet i skolen, PPT og i Statped, med dysleksi som sitt arbeidsfelt. Refsahl har bred erfaring med systemrettede arbeidsoppgaver i skoler og kommuner for å styrke leseopplæringen på alle områder, fra 1. trinn til videregående skole og voksenopplæring.