Maria Øksnes er professor i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Hennes forskningsinteresser er først og fremst knyttet til områdene lek, fritid, barndom og ungdom. Øksnes har særlig tatt opp emner som danning, demokrati og motstand og barns lekekultur. Hennes bok Lekens flertydighet. Om barns lek i en institusjonalisert barndom (2010) er oversatt til flere språk. Øksnes er sammen med Sundsdal, Løvlie og Kvam, redaktør for Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.
Einar Sundsdal er førsteamanuensis i pedagogikk ved Institutt for pedagogikk og livslang læring, NTNU. Sundsdal har i sin forskning vært særlig opptatt av danningsteori og pedagogiske grunnlagsspørsmål. Han har publisert en rekke artikler som tar opp barnehagepedagogiske problemstillinger. Seneste bøker er Leklust i skolan. Främja lekens egenvärde (2017) med Maria Øksnes og antologien Ungdom, danning og fellesskap (2018), redigert med Maria Øksnes og Cecilie Haugen. Sundsdal er, sammen med Øksnes, Løvlie og Kavm, redaktør for Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.
Geir Afdal har arbeidet innenfor områdene pedagogikk, etikk, samfunn og religion. Blant hans publikasjoner er bøkene Tolerance and Curriculum (Waxmann 2006), Researching Religious Education as Social Practice (Waxmann 2010) og Religion som bevegelse (Universitetsforlaget 2013). Han har også skrevet en rekke artikler innenfor temaene kunnskap, læring og pedagogikk; verdier og pedagogikk; forskning og praksis, og pedagogikk og religion. Afdal er professor i religionspedagogikk ved Det teologiske Menighetsfakultet, Oslo og professor II ved Høgskolen i Østfold.
Professor Else Marie Halvorsen var i mange år tilknyttet Høgskolen i Telemark, Notodden, avdeling for estetiske fag, folkekultur og lærerutdanning. Hun har vært med på å bygge opp og videreføre studiet i hovedfag/mastergrad i formgiving/kunst og håndverk, med særlig ansvar for FoU og didaktikk. Halvorsen har skrevet en rekke fagartikler og bøker om estetikk og pedagogikk ut fra et kulturpedagogisk perspektiv.
Torben Hangaard Rasmussen, er pedagog, forfatter og uavhengig forsker. Han har skrevet bøker og artikler om lek, pedagogikk, fenomenologi og hermeneutikk. Han er med i styregruppen for nettverket Eksistensiel fænomenologi. Utvalgte bøker om lek: Den store leg (1985), Orden og kaos (1992).
Eldar Taraldsen er universitetslektor i pedagogikk ved grunnskolelærerutdanningen i Levanger, Fakultet for lærerutdanning kunst og kulturfag ved Nord universitet. Han har levert avhandling for graden dr.philos. – Carl Vilhelm Boye Holsts filosofiske estetikk og pedagogikken – som er til bedømmelse ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, NTNU. Forlegger i eget forlag – Norsk Pedagogisk Forlag. Har utgitt flere bøker og ulike artikler/essay innenfor pedagogisk filosofi. Taraldsen er for tiden opptatt av spørsmål innenfor filosofisk estetikk og eksistensfilosofi med et kritisk blikk på skolepolitikk og skolekultur.
Ingeborg Tveter Thoresen var førstelektor ved daværende Høgskolen i Vestfold fram til 2013, hvor hun også var rektor fra 1994-2000. Tveter Thoresens forskning og artikler omhandler utdanningspolitiske endringer, danningens plass samt profesjonens anliggender i barnehagen og barnehagelærerutdanningen. Forfatteren har også skrevet om innflytelsen internasjonal utdanningspolitikk og generell politikk har på barnehagefeltet og profesjonen. Forfatteren bidro i arbeidet med revidert rammeplan i 2005, og med nasjonale retningslinjer for kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk (SRLE) i den nye barnehagelærerutdanningen. Tveter Thoresen var medlem av den nasjonale UNESCO-kommisjonen og har vært utdanningsdirektør i Buskerud.