Visste du at elever i norsk skole dybdeleser for mye? Mange elever begynner å lese første ord i teksten, og leser deretter gjennom hvert eneste ord til siste punktum. Core English lærer elevene effektive måter å lese på. Boka gir en praktisk rettet innføring i lesestrategier, og ved å arbeide med strategiene oppdage elevene at de kan lese mindre – men forstå mer!
Core English er delt opp i fire kapitler som tar for seg samfunnsforhold og verdier i Australia, Storbritannia, Sør-Afrika og USA. Hvert kapittel har læringsmål, vokabulartrening, oppgaver på to nivåer, forslag til lesestrategier og «challenges» - en mer utfordrende tekst der elevene kan prøve ut hva de har lært. Til hver tekst er det også muntlige oppgaver.
Lisbeth M. Brevik er cand.philol. med hovedfag i engelsk. Hun har arbeidet som lærer og avdelingsleder i grunnskolen og i videregående skole og har bred erfaring med etterutdanning av lærere innenfor engelsk, lesing, læringsstrukturer og vurdering. Brevik er konsulent for Utdanningsdirektoratet, har utgitt lærebøker i engelsk for ungdomsskolen og videregående skole og har publisert artikler om lesing og lesestrategier. Lisbeth M. Breivik er for tiden doktorgradsstipendiat ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo.
Basic skills - grunnleggende engelsk for elever i videregående som sliter med fellesfaget. Core English gir elevene øving i de grunnleggende ferdighetene i faget. Læreboka gir lesetrening og hjelper eleven i gang med å snakke engelsk, mens nettstedet www.core.cappelendamm.no trener elevene i å skrive og forstå mer av hva som blir sagt når noen snakker språket. Lærebok og nettsted handler om det samme: USA, Storbritannia, Sør-Afrika og Australia. Både læreboka og nettstedet har oppgaver på to nivåer.