Barns mediehverdag

Bjørg M. Nyjordet (red.), 2018, Heftet, Bokmål

Omtale

I Barns mediehverdag tar forfatterne for seg mediebruk hos barn i ulike aldre, fra de yngste i barnehagen til de litt eldre som ser på nyheter. Mediene og tekstene som behandles er av ulike sjangre, både fiksjon og fakta. De er lineære og interaktive, instruktive og sosiale, på tv, mobil og internett. Mediene finnes hjemme eller i barnehagen, eller begge steder. Utgangspunktet er barna og deres mediebruk, uavhengig av hvor den foregår.

Boka består av syv kapitler:

  • Kapittel 1 introduserer fagfeltet barn og medier.
  • Kapittel 2 ser på Disneys rolle som danningsagent, gjennom analyser av Frost og Jake og sjørøverne.
  • Kapittel 3 analyserer Aftenposten Junior og NRK Supernytt og ser særlig på hvordan vanskelige nyheter formidles til barn.
  • Kapittel 4 er en mikroetnografisk undersøkelse på en småbarnsavdeling, hvor forfatteren har sett etter spor av moderne medier i barnehagehverdagen.
  • Kapittel 5 undersøker hvordan digitale verktøy som språklæringsapper kan brukes i språkopplæring i barnehagen.
  • Kapittel 6 undersøker hva slags mediekompetansen femåringer må besitte og kan utvikle ved å bruke nettsider som nrksuper.no.
  • Kapittel 7 analyserer eksempler på hvordan barnehagen kan kommunisere med omverdenen, gjennom blant annet Facebook, Skype og Instagram.
I denne fagfellevurderte vitenskapelige antologien er det barns mediebruk i en hverdagssammenheng som er omdreiningspunktet. Medier er en naturlig del av barns liv, og kunnskap om bruk av disse er viktig for å møte barna der de er. Artiklene er et bidrag til utvikling av innsikt om barns mediebruk.

Bidragsyterne i denne boka er: Margunn S. Dahle, Per Ivar Kjærgård, Ingvill Thu Kro, Trude Kyrkjebø, Nina S. Nesheim, Bjørg M. Nyjordet og Klaus Thestrup.