Barnekulturens iscenesettelser II (Heftet)

Dramaturgiske spiraler

Forfatter:

Faith Gabrielle Guss

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2017
Antall sider: 248
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202471255
Kategori: Barns utvikling, lek og læring og Kunst, kultur og kreativitet
Fag: Barns utvikling, lek og læring, Kunst, kultur og kreativitet
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Barnekulturens iscenesettelser II

I Barnekulturens iscenesettelser II: Dramaturgiske spiraler skriver Faith Gabrielle Guss om en måte å tilnærme seg kunstnerisk form i drama- og teaterpraksis for og med barn i barnehage- og grunnskolealder: Hvordan kan vi skape et dialogisk fellesskap med barn med en estetisk kraft som ligner den barna skaper for seg selv i dramatisk lek/lekedrama? I denne boken bygger Guss videre på sin første bok i serien, Barnekulturens iscenesettelser 1: Lekens dynamiske verdener.

I boken retter hun fokuset på dramaturgisk komposisjon og muligheten for berikende spiralvirkninger mellom lek, teaterkunst og annen dramapraksis. Dette gjør hun ved å sammenligne spontant skapte dramaturgiske strukturer i barns lekedrama og nyskapende scenekunst.

Med inspirasjon fra dramaturgien i et lekedrama og et performanceteater, forestiller Guss seg et dramaturgisk stillas som impuls til en «devising»-prosess for dramatisk spill for og med barn. Hun avrunder boken med en skisse over egen undervisningspraksis.

I boken finnes det 30 QR-koder. Skann koden med mobiltelefonen og du får adgang til mange filmsnutter av eksempler som Guss beskriver.

Boken har også en tilhørende nettside. Tilgang til denne gis via kode-i-bok: Koden som følger med boken utløses på cda.no og gir tilgang til nettstedet.

Til toppen

Andre utgaver

Andre aktuelle titler

Andre aktuelle titler

Forfatter(e)
Dr.art. Faith Gabrielle Guss har som tverrdisiplinært spesialfelt barns lekende, estetiske væremåter og den innbyrdes relasjonen mellom prosesser i leken og i nyskapende drama/teater. I 35 år har Faith undervist i lek, drama og teater for/med barn i lærer- og barnehagelærerutdanning på Høgskolen i Oslo og Akershus, og har skapt innovativt teater for barn. Innenfor disse feltene har hun forsket, utgitt mange artikler og bøker, og forelest både i Norden og internasjonalt.