Nå kommer robotene for fullt inn i journalistikken. Referatene fra den norske eliteserien i fotball produseres av en robot. Dekningen av resultatutviklingen for børsnoterte selskaper i USA leveres av en robot. På nettet kan robotgenerert innhold i næringsliv, sosiale medier og reklame telles i milliarder.
Blir journalistene overflødige som følge av kunstig intelligent programvare? Eller vil mer bruk av smart automatisering vise vei for hvordan menneske og maskin sammen kan utvikle et fag og en samfunnsoppgave i en spennende fremtid? I Autostory tar forfatterne opp disse og en rekke andre spørsmål om robotisering av journalistikken og inntoget av flere programmerere og ingeniører i redaksjonene.
«Selv om essayet peker mot noe forskning på feltet, kunne det vært dratt flere veksler på teorier om teknologisk utvikling. Forfatternes ståsted og bakgrunn er bransjenær, på godt og vondt. Mest godt, når alt kommer til alt.»
«De to nordmænds pointe er, kort fortalt, at nok kommer robotterne også til at spille en rolle i journalistikken. Men de gør det på en måde, der frigiver journalistiske ressourcer til andre ting, der giver mere mening for os mennesker at lave.»
«Autostory veksler mellom å være ganske selvsagt til å være ganske provoserende. Det pekes på mange områder der journalister, studenter eller andre kan gå inn og skape noe, uten å forklare hvordan eller om det i det hele tatt er teknologisk mulig. Dette er forfriskende og henger fint sammen med det optimistiske perspektivet teksten har.»
Magne Soundjock Otterdal (f. 1960) er redaktør av Oslo Business Memo, som han var med på å starte i 2010. Han var tidligere journalist, desksjef, korrespondent og redaksjonssjef i Dagens Næringsliv (DN) fra 1981 til 2009, tre tiår hvor han var tett involvert i utviklingen av avisen. Otterdal er med-gründer av Oslo Media House.
Geir Terje Ruud (f. 1963) var med på ti års kontinuerlig forbedring og vekst på VG Nett før han i 2008 ble digital sjefredaktør i Ekstra Bladet i Danmark. Fra 2013 har han arbeidet som rådgiver for medieselskap, på jakt etter den digitale fremtid. Ruud er med-gründer av og styreleder i Oslo Media House.