Elin Ødegård er utdannet førskolelærer og har jobbet mange år som leder i barnehage og som lærer, forsker og leder ved Høgskolen i Telemark og Universitet i Stavanger. Ødegård sitt forskningsfelt er ledelse, veiledning og kompetansebygging. Forskningen har ført til flere publikasjoner som er rettet mot barnehage og skole. Gjennom tiden som leder ved Læringsmiljøsenteret, Universitetet i Stavanger, har Ødegård blitt oppmerksom på og interessert i hvordan SFO kan ha en særskilt posisjon i arbeidet med å skape et inkluderende samfunn.
Julie Nordahl har i flere år undervist ved lærerutdanningene ved Høgskolen i Telemark. I dag er hun ansatt som høyskolelektor ved Høgskolen i Sørøst-Norge, der hun underviser i norsk ved barnehagelærerutdanningen. Nordahl har også undervist i veiledning og har blant annet fagspråk som et interessefelt.
Helge Røys er utdannet førskolelærer og er nå cand.polit. og førstelektor i pedagogikk ved Høgskolen i Sørøst-Norge. Han har arbeidet som førskolelærer/styrer i barnehage i 9 år og 21 år som lærer og leder av Institutt for pedagogikk knyttet til lærerutdanning ved Høgskolen i Sørøst-Norge. Helge har særlig vært opptatt av sosialisering til læreryrkene og læreres kompetanse og har skrevet flere lærebøker for bruk i utdanning av lærere i skole og barnehage.