Om utgivelsen
Aktivitetshefte i kroppsøving 11-13. 217 aktiviteter
Dette aktivitetsheftet er laget for lærere som jobber med kroppsøving i videregående skole. Målsettingen har først og fremst vært å lage et aktivitetshefte der du som lærer kan hente inspirasjon og gode ideer til kroppsøvingstimene. Innenfor et utvalg av idretter og aktiviteter finner du flere aktiviteter som egner seg godt i skolen. Tanken rundt utvalget av aktivitetene er at de skal være forholdsvis enkle å organisere.
Aktivitetsheftet legger vekt på de kompetansemålene som utgjør noe av den praktiske kjernen i faget. I videregående skole er det viktig at vi fortsetter å aktivisere, samt lære elevene ferdigheter i de ulike aktivitetene. Gjennom kroppsøvingsfaget gir vi elevene sosial kompetanse. Denne kompetansen får de ved å erfare, øve og utvikle ferdigheter i de ulike kompetansemålene. Når elevene er på stranden, skal de våge å bli med og spille beachvolleyball, fordi de har lært grunnferdigheter i skolen, de skal våge å bestille sin første time på treningsstudio eller bli med på telttur, fordi skolen gjennom kroppsøvingsfaget har gitt dem den nødvendige kompetansen til å delta.
Geir Øvrevik er universitetslektor ved Institutt for idrettsvitenskap og kroppsøving ved Universitetet i Agder (UiA). Han underviser i friluftsliv på bachelorprogrammet i idrett og har vært fagkoordinator for friluftslivsutdanningen ved UiA siden 2010. I tillegg underviser han i kroppsøving og idrett både på GLU og lektorutdanningen. Øvrevik har omfattende erfaring som kroppsøvingslærer i skolen. Han har tidligere skrevet flere aktivitetshefter i kroppsøving, både for skole og barnehage, og vært redaktør og forfatter i flere bokutgivelser.
Aktivitetsheftet er for lærere som jobber med kroppsøving i videregående skole. Her kan du som lærer hente inspirasjon og gode ideer til kroppsøvingstimene.