Aksjonsforskning på mange vis (Heftet)

Forsknings- og utviklingsarbeid i barnehagen

Forfatter:

Kjell Aage Gotvassli (red.)

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2019
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202612986
Kategori: Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid , Pedagogikk og lærerutdanning , Barns utvikling, lek og læring og Barnehagelærerutdanning
Fag: Barns utvikling, lek og læring, Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Aksjonsforskning på mange vis

Denne boka handler om å drive utviklings- og endringsarbeid i tilknytning til barnehagens pedagogiske praksis gjennom aksjonsforskning som arbeidsform. Aksjonsforskning er en arbeidsform som er preget av involvering og samskapte læringsprosesser ut fra et ønske om en kritisk vurdering og nødvendig endring av den pedagogiske praksisen i barnehagen.

Aksjonsforskning på mange vis har både et teoretisk og et praktisk perspektiv. For å drive godt utviklingsarbeid i barnehagen må en kjenne til de teoretiske grunnlagene for de valg som blir gjort i praktisk utviklingsarbeid i barnehagen. De praktiske valgene kommer fram i de kapitlene som tar for seg aksjonsforskning i fire ulike barnehager.

Boka er fagfellevurdert.

Til toppen

Andre aktuelle titler

Forfatter(e)
Kjell-Åge Gotvassli er professor i ledelse ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH) og Nord universitet. Siden 1990 har han utgitt en rekke artikler og bøker innen ledelse- og personalutvikling i barnehagen. Hans arbeider har vært med på å løfte fram ledelse i barnehagen som et viktig fagfelt i Norge og Norden.
Toril Moe har hovedfag i idrett og er konsulent ved FoU-avdelingen ved Klinikk psykisk helse og avhengighet, Oslo Universitetssykehus HF.
Berit Irene Vannebo er førsteamanuensis i organisasjon og ledelse ved Nord universitetet. Hun har doktorgrad i sosiologi med fokus på organisasjonsendring og organisasjonskultur. Hennes forsking omhandler tema som ledelse og styring i offentlig sektor, med fokus på kvalitetsreformer i skolesektoren og organisasjons- og profesjonsutvikling i barnehagesektoren.