Tilpasset opplæring - i forskning og praksis (Heftet)

Forfatter:

Mette Bunting (red.)

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2014
Antall sider: 248
Forlag: Cappelen Damm
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202419011
Kategori: Pedagogikk og elevkunnskap
Fag: Pedagogikk og elevkunnskap
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Tilpasset opplæring - i forskning og praksis
«Tilpasset opplæring» er et grunnleggende prinsipp som skolen er tuftet på. Boka belyser prinsippet ved å ta for seg forskning i spenningsfeltet skolen som organisasjon, lærerne som leder av elevgruppen og elevenes læringsarbeid. Forfatterne, med sine spesialområder, søker å utforske muligheter og mangfoldet i klasserommet gjennom å speile teori og forskning opp mot praksis. Dette er både innspill til hvordan kunnskapsbasert praksis kan bygges, og bidrag til den faglige diskusjonen i utdanningssystemet. Bokas målgruppe er alle nivåer i utdanningsinstitusjoner, fra forskere i universitets- og høyskolesektoren til lærere og studenter.

Til sammen inneholder Tilpasset opplæring ti kapitler som omtaler og diskuterer tilpasset opplæring ut fra forskjellige perspektiver. Kapitlene omhandler mange temaer, fra hva som kjennetegner tilpasset opplæring i et klasserom der læreren leder det mangfoldet en elevgruppe representerer, til diskusjoner om spesialpedagogikk og ordinær undervisning, oppfølging av flerspråklige elever samt tilrettelegging for elever med høyt akademisk potensial. I tillegg blir prinsippet om tilpasset opplæring identifisert som et bærende element i sentrale temaer som vurdering, læringsstrategier, foreldresamarbeid, relasjonen mellom lærer og elev, og ledelse av skolen. Boka er forskernes bidrag til en forskningsbasert kunnskapsutvikling og praksis for bokas målgruppe.

Mette Bunting er førstelektor i pedagogikk ved Høgskolen i Telemark. Hun har bakgrunn fra skole som lærer, leder og veileder. Hun jobber mye med ledelse, læringsstrategier og frafall i videregående skole. Mette Bunting underviser og veileder på masterutdanningen ved HiT og er en av to forskningsledere for det longitudinelle kvalitative forskningsarbeidet «Ungdom, gjennomføring og frafall i videregående opplæring i Telemark».

Til toppen

Innholdsfortegnelse
Forfatter(e)
Mette Bunting er høgskolelektor ved Høgskolen i Sørøst-Norge der hun foreleser på lærerutdanningen innenfor pedagogikk og veiledning. Hennes fordypning er utdanningsledelse. Hun har jobbet i til sammen 10 år som lærer i videregående skole og ungdomsskole, og har i tillegg vært inspektør ved en ungdomsskole. I seks år jobbet hun som pedagogisk veileder på pedagogisk senter i Skien kommune, der hun blant annet var prosjektleder for MiLL-programmet. Bunting var med på å starte et kommunalt veiledningsprogram for nyutdannede lærere i Skien, en av de første kommunene i landet på dette. Hun brukes som ekstern veileder for skoler og kommuner.

Bunting er kjent som både foreleser, forfatter og kursholder. Hun brukes mye som kursholder innenfor temaene læringsstrategier, ledelse og vurdering, og er en av forfatterne i bøkene utgitt i forbindelse med tv-seriene Blanke ark. I tillegg har Bunting skrevet boken MiLL. På vei mot tilpasset opplæring og artikler i blant annet Fagbok i bruk. I denne utgaven av Blanke ark er Bunting engelsklærer. I den forrige var hun pedagogisk ansvarlig.
Ella Idsøe er professor i pedagogisk psykologi ved Naturfagsenteret, Universitetet i Oslo. Hun har jobbet i mange år ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning, Universitetet i Stavanger, med tema mobbing som forskningsinteresse. Hun har publisert både forskningsartikler og bokkapitler om mobbing.
Eirik S. Jenssen er førsteamanuensis i pedagogikk ved Høgskolen i Sogn og Fjordane. Han har bakgrunn som lærer og øvingslærer i grunnskolen. Han arbeider mye med profesjonsfaglige problemstillinger knyttet til utdanningen av grunnskolelærere. Hans forsknings- og undervisningsområde er rettet mot lærerrollen, rektorrollen, læring og tilpasset opplæring.
Margunn Mossige er områdeleder ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger. Hun har mange års undervisningserfaring i videregående skole og har arbeidet med videreutdanning for lærere i lesing. Hun har også utviklet materiell med vekt på læringsstrategier og elevers kunnskap om egen lesing og skriving.
Knut Roald er dosent (PhD) ved Høgskolen i Sogn og Fjordane med ledelse, kvalitetsarbeid og organisasjonslæring som forskings- og undervisningsfelt. Han har bakgrunn som rektor, kommunalsjef og leder av industrivirksomheter. Roald har også stått sentralt i organisering av utviklingsarbeid mellom kommuner, fylkeskommuner, fylkesmann og høgskoler/universitet. Han er knyttet til masterprogram i utdanningsledelse og har i flere år vært faglig ansvarlig for studietilbud innenfor den nasjonale rektorutdanningen. Han har skrevet en rekke bøker og fagartikler om kvalitetsarbeid, organisasjonslæring, utviklingsarbeid og kommuner som skoleeier.