Grunnskolelærerutdanning gjennom pedagogisk entreprenørskap (Heftet)

Forfatter:

Frode Olav Haara og Inger Karin Røe Ødegård (red.)

Legg i ønskeliste

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2015
Antall sider: 221
Forlag: Cappelen Damm
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202481988
Kategori: Pedagogikk og elevkunnskap
Fag: Pedagogikk og elevkunnskap
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Grunnskolelærerutdanning gjennom pedagogisk entreprenørskap

Denne boka handler om pedagogisk entreprenørskap som læringsstrategi i et flerfaglig perspektiv, og om hvordan læreren kan vektlegge dette. Målet er å bidra til forståelse og kunnskap om hvordan pedagogisk entreprenørskap kan bli en del av skolens fag. Boka er skrevet i en grunnskolelærerutdanningskontekst, siden pedagogisk entreprenørskap byr på faglig tilnærming som både studenter, lærerutdannere og nye og erfarne lærere bør kjenne til.

Boka er organisert i to deler. Den første delen gir et bredt bakteppe for entreprenørskap som pedagogisk fenomen og læringsstrategi. Den andre delen representerer det fagdidaktiske perspektivet med eksempler fra skolefagene norsk, matematikk, samfunnsfag, kroppsøving og kunst- og håndverksfag. Her beskriver faglærere hvordan de forstår pedagogisk entreprenørskap fra fagets ståsted, og hvordan de tar i bruk entreprenørielle arbeidsformer på sitt fagområde.

Til toppen

Innholdsfortegnelse
Forfatter(e)
Inger Karin Røe Ødegård er Dr.polit i pedagogikk ved Høgskulen på Vestlandet hvor arbeidet består av implementering av pedagogisk entreprenørskap i den nye lærerutdanningen, og forskning på temaet. Arbeidet i Utdanningsdirektoratet 2005-2008 med implementering av den nasjonale strategien for entreprenørskap i utdanningen. Har skrevet flere fagbøker og vitenskapelige artikler om Pedagogisk Entreprenørskap. Er p.t. leder for det nasjonale nettverket for pedagogisk entreprenørskap i lærerutdanningene.
Eirik S. Jenssen er førsteamanuensis i pedagogikk ved Høgskolen i Sogn og Fjordane. Han har bakgrunn som lærer og øvingslærer i grunnskolen. Han arbeider mye med profesjonsfaglige problemstillinger knyttet til utdanningen av grunnskolelærere. Hans forsknings- og undervisningsområde er rettet mot lærerrollen, rektorrollen, læring og tilpasset opplæring.
Per Jarle Sætre har doktorgrad i geografididaktikk og arbeider som dosent ved Høgskulen på Vestlandet. Han har i 22 år arbeidet i grunnskolelærerutdanningene og praktisk-pedagogisk utdanning. I tillegg til geografididaktikk har han i flere år undervist og arbeidet med forsknings- og utviklingsprosjekt knyttet til miljøundervisning.