Å utforske praksis - grunnskolen (Heftet)

Forfatter:

Ruth Jensen og Marit Aas

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2011
Antall sider: 208
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202338060
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Pedagogikk og elevkunnskap og Lærerutdanning
Fag: Pedagogikk og elevkunnskap
Nivå: Akademisk
Komponent: Pedagogisk litteratur
Om utgivelsen Å utforske praksis - grunnskolen
Formålet med boka Å utforske praksis – grunnskolen er å inspirere til profesjons- og organisasjonslæring i grunnskolen. Boka drøfter skolen i kunnskapssamfunnet og presenterer teorier og forskning om profesjons- og organisasjonslæring, likeledes om samspill og læring. Konkrete praksisepisoder analyseres, og det gis eksempler på hvordan skolen kan utforske for å kvalitetsutvikle daglig praksis. Se også egen temaside for alle bøkene i serien.

Til toppen

Andre aktuelle titler

Anmeldelser av Å utforske praksis - grunnskolen
«Boka «Å utforske praksis - grunnskolen» satser høyt i nettopp å ville utforske praksis. Den inneholder gode og relevante oppgaver, og eksemplene er konkrete og lette å ta tak i. [...] Da jeg bladde i boka første gang og begynte å lese den, var min første tanke «at de tør!». Etter å ha lest boka er jeg glad for at de turte.»Per Arneberg, Utdanning 15/2011

Til toppen

Forfatter(e)
Ruth Jensen er førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) ved Universitetet i Oslo. Forskningen hennes knytter seg særlig til skolelederutvikling og skolelederopplæring på tvers av virksomheter og utdanningskontekster. Hun har doktorgrad i pedagogikk og har erfaringer fra å undervise og veilede studenter på master- og ph.d.-nivå. Hun har tidligere erfaringer som lærer og kommunal leder. Jensen har skrevet flere bøker.
Marit Aas er førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo. Hun har lang praksis som lærer og skoleleder og har i mange år arbeidet med lederutvikling på skole og kommunenivå. Hennes forskningsfelt er skoleutvikling, leseundervisning og kunnskapsutvikling hos lærere og skoleledere. Nå er hun prosjektleder for Rektorskolen ved ILS.