En samling artikler av M.A.K. Halliday, R. Hasan, J.R. Martin. Et betydelig innføringsverk i ny, grammatisk teori for språkstudenter, lingvister og språksosiologer.
Fagartiklene belyser språk i sin sosiale kontekst, barns språkutvikling, muntlig og skriftlig språk og forholdet mellom språk og erfaring.
To innledningsartikler ved -Berge og Maagerø plasserer Halliday-skolen i en større språkteoretisk kontekst. -Engelske artikler er oversatt av redaktørene.
Kjell Lars Berge er professor i tekstvitskap ved Universitetet i Oslo. Han har vore gjesteprofessor ved Göteborgs Universitet, professor II i literacy ved Universitet i Stavanger og professor II i skriveforsking ved NTNU. Berge er også æresdoktor ved Örebro Universitet.¿
Eva Maagerø er professor i norsk ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun arbeider særlig med sosialsemiotikk, systemisk funksjonell lingvistikk, multimodalitet og literacy, og hun har undervist i lærerutdanningen i mange år.