Å utforske praksis - videregående skole (Heftet)

Forfatter:

Ruth Jensen og Marit Aas

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2012
Antall sider: 232
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202338077
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Pedagogikk og elevkunnskap og Pedagogikk
Fag: Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap
Nivå: Akademisk
Komponent: Pedagogisk litteratur
Om utgivelsen Å utforske praksis - videregående skole

Å utforske praksis - videregående skole henvender seg til ledere og lærere i videregående skole som ønsker å utforske egen organisasjon. Den tar opp emner som organisasjonslæring og samspill, dialog- og læringsprosesser i elevgruppen med tanke på kvalitetsutvikling. Innledningsvis setter boka søkelyset på kontekster for videregående opplæring. Kapitlene utover i boka presenterer praksissituasjoner fra både studiespesialiserende og yrkesforberedende program som analyseres i lys av teori og relevant forskning.

Som leser utfordres du til å koble det du har lest til egen praksis, ved at det presenteres spørsmål til refleksjon i hvert kapittel. Videoepisoder på forlagets hjemmeside er produsert med tanke på at lesere kan analysere situasjoner fra videregående skole i lys av teori som er presentert i kapitlene. På denne måten kan skolens profesjons- og organisasjonslæring rettes mot skolens kjernevirksomhet.

Selv om boka henvender seg til ledere i videregående opplæring, er det også et siktemål at boka kan fungere som en ressurs i skolens personalgruppe, ved at personalet arbeider med ett og ett kapittel og med tilhørende nettressurs. Bakerst i boka gis det eksempler på verktøy i læring i daglig praksis. Med sin praksisnære og teoretiske framstilling, vil boka også være relevant for ulike typer nettverksgrupper, studier i høyere utdanning og i etterutdanning. Se også egen temaside for alle bøkene i denne serien.

Til toppen

Innholdsfortegnelse
Forfatter(e)

Ruth Jensen er førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) ved Universitetet i Oslo. Hun har lang praksis som lærer i grunnskolen og som leder av pedagogisk senter på kommunenivå. Siden 2006 har hun arbeidet med utdanningsledelse ved ILS. Hennes forskningsfokus er ledelse, skolelederopplæring og organisasjonslæring innen og på tvers av virksomheter og kontekster.
Marit Aas er førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo. Hun har lang praksis som lærer og skoleleder og har i mange år arbeidet med lederutvikling på skole og kommunenivå. Hennes forskningsfelt er skoleutvikling, leseundervisning og kunnskapsutvikling hos lærere og skoleledere. Nå er hun prosjektleder for Rektorskolen ved ILS.