Å lære å bli lærer (Heftet)

Lærerutdanning etter GLU-reformen

Forfatter:

Gjert Langfeldt og Vegard Fusche Moe (red.)

Legg i ønskeliste

Forfatter: , , , , , , , , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2013
Antall sider: 218
Forlag: Cappelen Damm
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202384715
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Pedagogikk og Lærerutdanning
Fag: Lærerutdanning, Pedagogikk
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Å lære å bli lærer
Studenter i grunnskolelærerutdanningene vil med denne boka få en forståelse av hvorfor utdanningen deres er formet slik den er, og hvilke ytre forhold som virker inn på den. Forfatternes ønsker dessuten å gi studentene en verktøyskasse for å mestre utdannings tre viktigste aspekter: Faglig tyngde, didaktisk kompetanse og mestring av sosiale relasjoner.

Til toppen

Forfatter(e)
Gjert Langfeldt har vært professor i didaktikk ved Universitetet i Agder, forskningsleder for lærerutdanningen som professor II ved Høgskolen i Sogn og Fjordane og Gjesteprofessor ved universitet i Wien og visiting Scholar ved universitetet i Oxford.
Innen didaktikkfeltet har Langfeldt bl.a. arbeidet med hvordan samfunnsmessige endringer slår inn i undervisningssektoren i form av endret styring og endrede krav til skoler og elever. Langfeldt har også arbeidet med ledelse innen utdanningsfeltet, og er nå i ferd med på å avslutte det NFR finansierte forskningsprosjektet "Lærende regioner" som undersøker betydningen av regionale forskjeller for å forstå forskjeller i elevprestasjoner. Langfeldt er emeritus siden september 2013.
Per Jarle Sætre har doktorgrad i geografididaktikk og arbeider som dosent ved Høgskulen på Vestlandet. Han har i 22 år arbeidet i grunnskolelærerutdanningene og praktisk-pedagogisk utdanning. I tillegg til geografididaktikk har han i flere år undervist og arbeidet med forsknings- og utviklingsprosjekt knyttet til miljøundervisning.
Tobias Werler er professor ved Seksjon for pedagogikk ved Høgskolen i Bergen.