Denne boken viser hvordan pedagogisk psykologi gir viktig kunnskap om utvikling, læring, motivasjon og undervisning. Ved å bygge på forskningsbasert kunnskap og praktisk bruk av kunnskapen er innholdet tilpasset en norsk skolekontekst. Målet er å gi en teoretisk introduksjon til pedagogisk psykologi, samt fremstille fagfeltets praktiske nytteverdi for læring og undervisning. Boken er organisert i tre deler:
- Del 1, Pedagogikk og psykologi, beskriver og definerer pedagogisk psykologi ut fra et faglig perspektiv. Ulike perspektiver på fagfeltet blir drøftet i sammenheng med tilgrensende begreper som utdanningsvitenskap og didaktikk.
- Del 2, Læring og motivasjon, tar utgangspunkt i elevens perspektiv og viser hvordan pedagogisk psykologi gir kunnskap om forutsetninger for at elever skal lære best mulig, inkludert kognitive funksjoner, læring som konstruktiv prosess, læringsstrategier og kritisk tenking.
- Del 3, Undervisning og vurdering, tar utgangspunkt i lærerens perspektiv og viser hvordan pedagogisk psykologi gir lærere kunnskap om god undervisningsplanlegging, ulike undervisningsmetoder, klasseledelse, bruk av digitale verktøy og ulike vurderingsformer.